Zes redenen waarom een duurzaamheidslabel interessant is voor beleggers

In een eerder blogbericht vertelden we over de voordelen van verduurzaming van huurpanden. Maar het zijn niet alleen de huurpanden die aantrekkelijk zijn voor investeerders en beleggers. De voorkeur voor duurzaamheid is merkbaar in de gehele bouwsector. Deze toenemende aandacht voor milieutechnisch verantwoord bouwen gaat gepaard met een toenemende behoefte aan duidelijkheid. Deze wordt aangeboden in de vorm van duurzaamheidslabels. Een bekend voorbeeld hiervan is het energielabel.

Energielabels voor bedrijfspanden

Normakk geeft al jaren energielabels af aan bedrijfspanden. Met dit energielabel is in een oogopslag te zien hoe energiezuinig het gebouw is. Een energielabel is verplicht bij de verkoop of verhuur van bedrijfspanden en woningen. Een hoog energielabel heeft allerlei voordelen, waaronder een lagere energierekening en het zorgt voor een bewustwording van de noodzaak van duurzaam wonen en werken.
Maar wat maakt een duurzaamheidslabel nou zo interessant voor beleggers en investeerders? Normakk heeft research gedaan en noemt zes redenen waarom beleggers steeds vaker kiezen voor duurzame panden.

1. Duurzame gebouwen hebben lagere exploitatiekosten

Duurzame gebouwen hebben een lagere energierekening door energiebesparing en de eventuele energieopwekking. Daarnaast zorgt het zelf opwekken van energie uit hernieuwbare bronnen (denk aan zon, bodem, water, lucht of wind) maar ook terugwinning uit reststromen (bijvoorbeeld uit ventilatielucht), voor lagere exploitatiekosten.

2. Een duurzaamheidslabel draagt bij aan een hogere marktwaarde

Een duurzaamheidslabel biedt meerwaarde ten opzichte van andere gebouwen in de omgeving. Wanneer je als vastgoedbelegger een pand gaat verkopen, dan wil je dat zo goed mogelijk in de markt zetten. Een pand met een duurzaamheidslabel is simpelweg aantrekkelijker dan een pand die dat niet heeft.

3. Duurzaamheid is goed voor het imago, binnen elke branche.

Een duurzaam pand is een zichtbaar en concreet voorbeeld van jouw duurzaamheidsinspanningen. Een slim marketingmiddel om in te zetten. Over het gebouw waar je klanten ontvangt, valt altijd iets te vertellen. Klanten, consumenten of huurders verwachten steeds meer een bepaalde vorm van duurzaamheid. Behalve dat het goed is voor je bedrijfsimago kan het ook een doorslaggevende factor zijn bij onderhandelingen met zakenpartners en andere stakeholders.

4. Een duurzaam pand heeft een beter rendement op alle vlakken.

Een duurzaam pand is beter voor het milieu, voor -de portemonnee van- de investeerder én voor de gebruiker. Een gebouw met comfort op het gebied van klimaat, verlichting en indeling, zorgt voor een fijne werkomgeving en draagt dus bij aan vitale medewerkers en een hogere arbeidsproductiviteit.

5. Een duurzaam pand voldoet aan de wet- en regelgeving.

In 2030 zal een energielabel A de standaard zijn en in 2050 moet er sprake zijn van een energie-neutrale gebouwde omgeving. Door te investeren in een duurzaam gebouw ben je de wetgeving en eventuele sancties een stap voor.

6. Een duurzaamheidslabel biedt subsidiemogelijkheden en fiscale voordelen.

Last but not least: overheden bieden subsidies op het gebied van energie- en milieu-maatregelen. Als je in een dergelijk gebouw investeert, kun je in aanmerking komen voor fiscale of geldelijke voordelen. de Milieu-investeringsaftrek is een aantrekkelijke fiscale aftrekpost voor de bouwkosten. En de ISDE zijn bekende subsidies voor energieopwekking.